Stel uw vraag!

Stuur ons gerust vrijblijvend uw vragen over internet en marketing. Wij helpen u graag verder!

[contact-form-7 404 "Not Found"]


WEPPIES.. dé partner voor internet en marketing!!

Blog

Laatste nieuws

Hoe verzin ik een slogan?

Hoe verzin ik een geweldige slogan..

De top2000, het NOS-jaaroverzicht; zo aan het einde van het jaar komen er weer talloze lijstjes voorbij. De favoriet van WEPPIES..: de 10 slechtste slogans van 2016! Deze hilarische lijst bewijst maar weer eens dat het verzinnen van een pakkende slogan geen sinecure is. Wil jij een slogan voor je bedrijf bedenken die wel goed werkt? Wij hebben tips!

Zorg dat het klopt

Als je een slagzin maakt, zorg er dan in ieder geval voor dat de inhoud van de boodschap klopt. Werk dus niet met claims als ‘Van Rhenen Taxi’s: altijd stipt op tijd’ als je van te voren weet dat je dat niet waar kunt maken. Houd het geloofwaardig en focus liever op andere USP’s waar je je geen buil aan kunt vallen.

Houd het kort

Voor alle slogans geldt: hoe korter, hoe beter. Een slagzin van drie regels is geen slogan meer, maar een advertentie. Je schiet je doel dan teveel voorbij, want niemand kan zo’n tekst onthouden. Het ultieme voorbeeld van hoe het wel moet: ‘Gewoon bij Albert Heijn’ of ‘Interpolis, glashelder’. Die paar woordjes zeggen alles.

Rijmen: niet meer doen

Werd je vroeger nog met slagzinnen als ‘Giroblauw past bij jou’, ‘Duyvis, als er een fuif is’ en ‘Red Band – als je voor pret bent’ om de oren geslagen, anno 2016 lijkt dit soort rijmelarij helemaal uit de gratie. Vandaar natuurlijk dat de slogan ‘Zaag u niet uit de naad, wij zagen alles op maat’ is genomineerd voor de slechtste slogan van 2016. Bewaar je rijmwoordenboek dus voor Sinterklaas en verzin iets anders!

Alliteratie

Wat wel kan: alliteratie, oftewel meerdere woorden in de zin die beginnen met dezelfde letter. Een paar ludieke voorbeelden: ‘Today, Tomorrow, Toyota’, ‘Heerlijk, Helder, Heineken’ en ‘Meer voor mannen’ (RTL7). Door op deze manier met taal te spelen, krijg je slagzinnen die makkelijker worden opgepikt en onthouden. Houd dit soort slogans wel kort, anders is het effect weg en loop je bovendien het risico dat het te gekunsteld overkomt.

Woordspelingen

Ook woordgrappen doen het altijd goed. Zinnen als ‘Er gaat niets boven Groningen’ slaan bij de meeste mensen prima aan. Ook dubbelzinnige slogans blijven meestal goed hangen. Gezien op een T-shirt van een Amerikaanse seismologiestudent: ‘Seis matters’, een grappige doordenker waardoor de boodschap sneller wordt opgeslagen in je geheugen. Houd bij dit soort leuzen wel altijd rekening met je doelgroep! Met een slogan als ‘Zit je haircut’ (ook op de shortlist voor Slechtste Slogan 2016!) hoef je bij de meeste zestigplussers niet aan te komen. Het is te hopen dat deze kapper zich vooral richt op jongeren.

Slogan hulpjes

Ben je niet creatief aangelegd of heb je totaal geen tijd om over een slogan na te denken? Dan zet je gewoon je klanten aan het werk. Schrijf een sloganwedstrijd uit, post hem op social media en je website, en de suggesties stromen binnen – gratis en voor niets! Ga je liever zelf aan de slag, dan zijn er op internet ook nog “slogan generators” te vinden. Typ een woord in, en het programma geeft je tientallen slogan-suggesties. Wil je het professioneler aanpakken, dan schakel je natuurlijk liever een marketingbureau in.

Behoefte aan slogan-advies of andere marketingtips? Even WEPPIES.. bellen!



Scroll to top