Stel uw vraag!

Stuur ons gerust vrijblijvend uw vragen. Wij helpen u graag verder!

[contact-form-7 404 "Not Found"]


WEPPIES.. dé partner om uw online wereld succesvol te maken!

Blog

Laatste nieuws

Influencer marketing is the way to go

Iets verkopen? Probeer influencer marketing!

Vergeet opdringerige advertenties, schreeuwende radiocommercials en dure pop-up banners op een populaire website. Wil je je diensten of producten effectief onder de aandacht brengen? Influencer marketing is the way to go.

Wat zijn influencers?

Influencers zijn Facebookers, bloggers, vloggers, Instagrammers en andere social mediatijgers die een hele horde aan volgers hebben. Alles wat zij schrijven, filmen of fotograferen, komt gratis en voor niets onder de aandacht van hun groupies. En aangezien deze volgers vaak nogal opkijken tegen de persoon in kwestie, zal dit hun aankoopgedrag behoorlijk beïnvloeden. Vandaar de naam influencers. Als de influencer op zijn sociale media-account bewust of onbewust een bepaald artikel (of een bepaalde dienst) promoot, dan is er sprake van influencer marketing.

Action

Een voorbeeldje? Hebben we. Op een dag besloot een willekeurige mevrouw om haar aankopen van winkelketen Action op Hyves te showen. Leuke knutsels, grappige gadgets, serviesgoed; alles werd erop gezet. De mevrouw in kwestie had (en heeft) overigens geen enkele werkgerelateerde band met Action en kreeg ook niet betaald voor haar moeite. Het resultaat bleek echter spectaculair. De inmiddels naar Facebook verhuisde fanpagina zit inmiddels op meer dan een kwart miljoen fans! WEPPIES.. heeft de jaarcijfers niet persoonlijk gecontroleerd, maar we kunnen ons zo voorstellen dat Action hier heel veel garen bij spint…

influencer-marketing-01-weppies-internet-en-marketing

Brand ambassadors

Influencers waren er natuurlijk altijd al. Jackie Kennedy, Madonna, David Beckham, Oprah Winfrey. We kopiëren hun kledingstijl, haarstijl, volgen hetzelfde dieet en lezen wat zij lezen. Maar met de komst van social media is deze vorm van reclame booming business geworden. Influencer, ook wel ‘brand ambassador’ of ‘brand evangelist’ genoemd, is tegenwoordig een echt beroep. Er zijn talloze professionele top-influencers die hun diensten aanbieden, en er zijn ook talloze bemiddelingsbureaus die hier bovenop zitten. Maar in feite kan iedereen influencer worden. Het enige dat je nodig hebt is een account op een (of meerdere) van de sociale media en een grote schare trouwe volgers.

Waarom zijn influencers zo effectief?

Influencers worden gezien als betrouwbaar. Mensen zijn nu eenmaal eerder geneigd om iets aan te nemen van een goede vriend, bekende of iemand die ze bewonderen dan van de verkopende partij. Influencers hebben geen ‘ulterior motive’. Ze bevelen iets aan omdat ze het zelf echt leuk/handig/mooi/cool vinden, niet omdat ze iets aan je willen verkopen. Als de Action fanpage lyrisch is over een nieuw tafelkleed, zal dit dus meer effect hebben dan een advertentie van Action waarin ze hetzelfde tafelkleed promoten.

Tips voor het gebruik van influencers

Wil jij ook gebruik maken van influencer marketing? WEPPIES.. heeft tips:

  • Vertrouw influencer marketing niet toe aan je nichtje die zo lekker veel fans op Instagram heeft, maar schakel een professionele influencer in. Er zijn genoeg bemiddelingssites te vinden die je hierbij kunnen helpen.
  • Een goede band met je influencer is belangrijk. Ga niet voor een eenmalige samenwerking, maar investeer in een langetermijnrelatie zodat hij of zij zich verbonden voelt met jouw bedrijf.
  • Kies een influencer die oprecht affiniteit heeft met jouw diensten of producten. Weinig mensen zullen geloven dat een dertigjarige man echt superenthousiast is over de nieuwste kleuren breigaren of dat handige maandverband.

 

Meer weten over influencer marketing? Kom even langs bij WEPPIES..!



Scroll to top