Stel uw vraag!

Stuur ons gerust vrijblijvend uw vragen over internet en marketing. Wij helpen u graag verder!

[contact-form-7 404 "Not Found"]

WEPPIES.. dé partner voor internet en marketing!!

Blog

Laatste nieuws

Kerstgeschenk: geldverspilling of marketingtool?

Briljante marketingtool of pure geldverspilling…

Nog even, en het is weer tijd voor de jaarlijkse kerstgeschenken. Bij veel klanten van WEPPIES.. zijn de meningen over het kerstpakket behoorlijk verdeeld. De een roept dat het pure geldverspilling is, de ander vindt het een onmisbare marketingstrategie. Maar wie heeft er nu eigenlijk gelijk?

Mand vol lekkers

Het kerstpakket bestaat al sinds de 19e eeuw, toen rijke burgers hun zwaar onderbetaalde personeel met kerst een dag vrij gaven, en ze ook nog een mand vol lekkers toestopten om te delen met hun gezin. Anno 2016 is de mand met lekkernijen vervangen door een hammam-verzorgingspakket, de belevenisbon of een dure fles wijn. Bovendien schenken we niet alleen iets aan ons personeel; we sturen vooral ook onze (potentiële) klanten een presentje. Als blijk van waardering, en om de relatie warm te houden. We willen namelijk graag dat die klant nog eens terugkomt. En…werkt dat? Ja! Het kerstgeschenk blijkt een van de betere marketingtools.

 

Blikje ragout als marketinginstrument

Diep van binnen zijn we allemaal nog een kind. En dus vinden we het leuk om een cadeautje te krijgen. Een blik ragout, een geurkaarsenset of een melkopschuimer: het maakt eigenlijk niet uit wat er in een kerstgeschenk zit. Het feit dat het een cadeau is, maakt alles goed. Kerstgeschenken zijn dan ook de ultieme vorm van offline marketing, omdat ze door de klant meestal dankbaar in ontvangst worden genomen. Dat is met ongevraagde nieuwsbrieven, reclamefolders of tv-commercials wel anders! Is het kerstgeschenk voorzien van je bedrijfsnaam, dan –zo blijkt uit onderzoek- onthoudt de ontvanger die naam zelfs beter dan wanneer hij/zij een advertentie of commercial ziet langskomen. Bovendien verhoogt een kerstcadeau het loyaliteitsgevoel. Je klant is dus weldegelijk eerder geneigd om nogmaals met je in zee te gaan vanwege dat flesje Bordeaux.

 

Doe het goed of doe het niet

Een kerstgeschenk is dus een prima manier om klanten aan je te binden. Wil je het maximale effect behalen, dan bereid je deze marketing-move met zorg voor. Iedereen kent het horrorverhaal van het bedrijf dat per ongeluk een kalender van het voorgaande jaar als kerstpresentje stuurde. Zo moet het dus niet. Leef je in in de klant en kies een passend cadeau. Stuur dus geen cadeaubon voor de poelier naar je klant die geen vlees eet, maar koop een vegetarisch kookboek. Ook niet geven: oude promotieartikelen die je toch nog in de opslag had liggen, zoals zonnekleppen met logo of vergeten T-shirt met opdruk. Wees origineel zodat je cadeau eruit springt. De klant zal dat extra waarderen. Op internet zijn overigens veel leuke ideeën te vinden.

 

Kerstgeschenken: tips & tricks

Tot slot nog een paar handige WEPPIES.. kerstgeschenkentips & -tricks.

  • Hip en trendy anno 2016: duurzame kerstgeschenken, zoals een fair trade kerstpakket, een opvouwbare boodschappentas of biologische wijn.
  • Heb je totaal geen inspiratie voor kerstgeschenk? Laat je volgend jaar in september inspireren op de speciale kerstpakkettenbeurs (ja, die bestaat!).
  • Wil jij eens goed opvallen bij je klant? Stuur je (kerst)pakket dan niet vlak voor kerst, maar op een doodgewone dag in mei. Maak er een paaspakket, koningsdagpakket of zomerpakket van. Succes verzekerd!

 

Externe links voor kerstpakketten: 

 

Vond je dit artikel interessant? Deel deze dan online. Gebruik onderstaande buttons. 🙂



Scroll to top
>