Stel uw vraag!

Stuur ons gerust vrijblijvend uw vragen over internet en marketing. Wij helpen u graag verder!

[contact-form-7 404 "Not Found"]

WEPPIES.. dé partner voor internet en marketing!!

Blog

Laatste nieuws

Waarom is lokaal belangrijk?

Lokaal is de trend!

Steunt jouw bedrijf al een lokale club? Zo niet, dan vallen jullie wel een beetje uit de toon. Uit onderzoek blijkt dat bijna 70% van het mkb jaarlijks een bijdrage levert aan een maatschappelijke organisatie of evenement. De ruime meerderheid daarvan steunt het liefst een lokale activiteit. Denk aan voetbalwedstrijden in de regio, het jaarlijkse muziekfestival in het dorp of een Sinterklaastraktatie voor de plaatselijke basisschool. Met deze cijfers wordt maar weer eens bevestigd dat het steunen van lokale ondernemingen een trend is. En dat is een positieve ontwikkeling!

Plaatselijk winkelen

Ook in de retail zie je dat er meer aandacht komt voor lokaal ondernemerschap. Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat de winkelleegstand wordt veroorzaakt door het internetshoppen. Gemeenten zetten alles op alles om het plaatselijke winkelen te stimuleren. Zo is de gemeente Zeist bezig met een grondige herinrichting van het centrum, organiseren ze extra activiteiten voor het winkelend publiek en zetten ze ondernemers in de spotlights door middel van nieuwsbrieven en een eigen magazine. Die aanpak lijkt te werken. Langzaam maar zeker vullen de lege winkelpanden zich en wordt het winkelklimaat wat gunstiger. Ook in andere woonplaatsen zie je steeds meer oproepen om toch vooral in je eigen buurt en in fysieke winkels boodschappen te doen.

 

Lokaal internetshoppen

Natuurlijk blijven de webwinkels een enorme concurrent van de plaatselijke ondernemer. De voordelen van shoppen op internet zijn dan ook groot: 24 uur per dag boodschappen doen, geen gejouw en bovendien tijdswinst. Initiatieven als Dassnel.nl laten echter zien dat je internetshoppen uitstekend kunt combineren met het steunen van de plaatselijke winkeliers. Op deze website zijn uitsluitend spullen van lokale winkels te koop. Zo kan de consument gewoon blijven internetshoppen terwijl hij ondernemers uit de buurt een handje helpt.

 

Maatschappelijk betrokken

Volgens onderzoeksbureau Panteia pompt het mkb jaarlijks meer geld in lokale clubs dan de rijksoverheid. Het steunen van lokale organisaties is dus belangrijk. Het zorgt ervoor dat deze instanties kunnen blijven bestaan en dat samenleving in je directe omgeving floreert. Lokale betrokkenheid is geen one way street: uiteraard snijdt het mes aan twee kanten. Met jouw bijdrage laat je merken dat je bedrijf maatschappelijk geëngageerd is. Bovendien: staat je bedrijfsnaam regelmatig als sponsor vermeld op een sportshirt, banner of advertentie, dan is dat ook nog eens extra reclame. Het steunen van een lokaal evenement is dus ook nog eens een goede offline marketingtool.

 

Go local!

Draagt jouw organisatie nog geen steentje bij aan de plaatselijke samenleving? Go local! Sponsor de shirtjes van het lokale rugbyteam, doneer geld aan de plaatselijke stichting voor ouderen of biedt aan om de voorjaarslunch op de school voor speciaal basisonderwijs te betalen. Steun ook je collega-ondernemers uit de buurt. Bestel je kantoorartikelen bij de boekhandel aan de overkant, neem je prospect mee uit eten in die nieuwe bistro om de hoek en koop de champagne voor je kerstpakketten bij de lokale wijnhandel. Heb je een winkel, sluit je dan aan bij een platform als Dassnel, zodat je meer klanten uit de direct omgeving van dienst bent. Samen staan we sterk!

 

Wil jij tips krijgen op het gebied van lokale marketing? WEPPIES.. heeft altijd goede ideeën. Bel, mail of kom een keer langs!

Vond je dit artikel interessant? Deel deze dan via een onderstaande button!

 



Scroll to top
>